Båtkurs

Har du en skruv lös?

En simpel liten skruv kan åstadkomma en katastrof. Här är lite tips och råd kring marinteknisk säkerhet i båten som kan bli skillnad mellan liv och död.


Jag lovade min dotter dyrt och heligt att vi detta år – för en gångs skull – skulle slippa bogsering. Det gick vägen, trots en slirig växelkona och utslitna vajrar mellan reglage och drev som har gjort mig ganska spak när jag ska lägga till i trånga hamnbassänger.

Så har det sett ut de senaste åren – euforisk båtlycka har varvats med motor och elhaverier, kriser, ilska, bogsering och pendling mellan hopp och förtvivlan. Först med min Flipper 760 från 1984 inköpt för tre år sedan och sedan med min nuvarande Nautic 900, som jag köpte för drygt ett år sedan och som har gjort att jag och besättningen har fastnat på allehanda ställen och råkat ut för alla möjliga incidenter.

Köper man en begagnad båt – och även ibland ny för den delen – så ingår det i båtlivskonceptet att det händer saker på färden, med båten, på ställena dit man är på väg och när man kommer dit. Det är ofta bravaderna och det föränderliga i båtlivets natur som skapar minnen för livet – både positiva och negativa. För att undvika att råka ut för alltför många negativa upplevelser med båten så är det viktigt – jätteviktigt med säkerhet, inte bara säkerhet att kunna navigera och köra sin båt, utan teknisk säkerhet och att fullt ut känna sin båt.....

Tänk dig följande:

Festen på båtklubben slutar vid midnatt och du lägger dig för att sova. Det är fortfarande livat i hamnen så du använder öronproppar för en god natts sömn. Du lägger dig i mittkabinen i din båt och vaknar till senare under natten av att det känns blött. Yrvaken i mörkret i kabinen känner du med händerna och tänker först att du blöder kraftigt, i panik tänder du lampan och ser då att madrassen där du ligger i mittkabinen är helt vattenfylld. Du ligger i vatten!

Du tar ur öronpropparna och hör då att vattenpumpen går för fulla muggar. Du hoppar upp från madrassen, kastar dig på dörren som går ut till salongen. Dörren är svår att öppna och när du äntligen lyckas öppna dörren en glipa inser du att salongen utanför mittkabinen är fylld med vatten som når upp till dina lår. Du använder hela din kroppstyngd för att få upp dörren, du springer ut i salongen och upp en trappa till förarplatsen där du stänger av huvudströmmen till vattenpumparna på panelen.

Din nyinköpta klenod från 1984 är fylld med vatten och den verkar sjunka. Som tur är ligger du i båtklubbens hamn med landförbindelse där det finns både människor och tillgång till en kraftig vattenpump som i vanliga fall används till att fylla en vedeldad badtunna.

Du börjar pumpa ur allt vatten ur båten – 2,5 m3 närmare bestämt. När vattennivån är tillräckligt låg så kan du se att det är en sjövattenslang under handfatet i badrummet som lossnat på grund av en rostig skruv på en ”rostfri” slangklämma som gjort att  sjövattenpumpen startat mitt i natten.

Detta hände mig förra sommaren. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det hade sett ut om jag inte hade legat i båtklubbshamnen när detta hände. Tänk om jag hade varit långt ute i skärgården med min dotter i båten…

Så ett tips är att ta en funderare: Vet du var alla säkringar sitter? Vet du exakt hur var alla genomföringar på båten sitter och om de är som de ska, och har du koll på hur 12-volts systemet är kopplat, om landströmmen lever upp till 2000-tals standard och framförallt – har du koll på att alla slangklämmor sitter åt och är täta och att den ”rostfria” skruven inte har rostat sönder?

Ja, då kanske du slipper vakna upp i ofrivillig vattensäng och sedan ha återkommande mardrömmar om hur båten fylls med vatten medan du sover. Du slipper vakna var och varannan natt av att du tycker att madrassen känns full med vatten.

Similar posts