Friheten bakom ratten - Hur du får mod att kasta loss

Du önskar inget annat än att kunna ta ut båten helt själv eller med bekanta, men vågar inte. Du ser hur andra fixar båtlivet galant, men du känner dig låst. Alla andra kan men inte du. 

Drömmen känns fortfarande långt borta

Du ser bilden framför dig när du blundar och fantiserar om den där perfekta naturhamnen eller den mysiga sjörestaurangen. Men tidigare tilläggningar som inte gick som planerat sitter kvar så det blir nog kända vatten och hamnar i år. 

Vacker spegelblank naturhamn i gyllene eftermiddagsljus med båtar i Stockholms Skärgård, Stora Kalholmen.
En Flipper 760 motorbåt med drev som hamnat snett mellan y-bommar i Karlbergskanalen, Stockholm City.

Hamnar alltid snett

Det känns som att det ALLTID blåser från fel håll, eller att det är för många båtar, ankarlinor eller snäva y-bommar. Naturhamnar känns precis lika jobbiga som gästhamnar. 

Hamnen finns inom räckhåll och väntar på dig 

Nedan får du några av svaren du letar efter så att du äntligen får modet att komma ut på sjön och uppleva det magiska båtlivet.

Motorbåtar tätt intill varandra på rad i naturhamn segelberget på Rödlöga.

Rädd att förstöra andras båtar

När jag skulle lägga till råkade jag stöta till grannbåten och nu är jag livrädd för att komma för nära. Hur ska jag tänka för att det inte ska bli en självuppfyllande profetia? 

Bästa sättet att undvika detta är att ta det lugnt och inte använda för mycket gas och långa växlar. Känner du att du driver eller hamnar fel är det bäst att lägga i neutral växel, och göra ditt bästa för att BACKA dig bort från det som känns nära. Du kan också förbereda dig genom att titta på väderprognosen för att se hur mycket det kommer att blåsa. Du bör också använda samtliga dina fendrar och vara förbered med en båtshake att ta emot med medan du har neutral växel. 

Behövs en annan båtmodell

Vi har skaffat ett skärgårdshus dit det bara går att ta sig med egen båt. Därför har vi köpt en kabinbåt men den känns klaustrofibisk och svår att hantera själv och jag vågar inte ta mig ut själv. Är det mig det är fel på eller ska jag byta båtmodell som är lättare att hantera?

Nej det är inte dig det är fel på. En kabinbåt är en bra allvädersbåt och det finns modeller som är byggda för att kunna hanteras av en person. Till exempel finns det robusta aluminiumbåtar som har dörr både fram och bak på båten. Det kan vara värt att lägga några halvdagar på att träna på att köra, manövrera och lägga till tillsammans med en coach. Då kan ni också gå igenom båtmodellen ni har och se om det finns andra modeller som fungerar bättre ihop med de förutsättningar som finns på er brygga och ö.

Alltid snett mellan Y-bommar

Jag hamnar alltid snett när jag ska lägga till mellan y-bommar. Vad gör jag för fel?

Om du har över halva båten inne mellan y-bommarna så är du inne, även om du själv tycker att du står snett. Många gånger har vi alldeles för hårda regler för oss själva eftersom vi jämför en y-bomplats med en statisk målad ruta på asfalt. På vattnet rör sig allt och y-bommarna är där för att ta emot dig och skydda grannbåtarna. Om du står lite snett kan du rikta upp båten genom att med små lätta, korta växelstötar få den att hamna rätt. Detta gäller inte för vissa Daycruicer-modeller som har en lång, spetsig för.

Orolig för allt tekniskt på båten

Jag kan inget om det tekniska på min gamla båt från 90-talet och det känns som att jag inte vill använda båten i rädsla för att något ska gå sönder och bli dyrt. Samtidigt vill jag ju utnyttja båten, komma ut. Hur ska jag tänka för att få modet att komma ut på sjön?

Känslan av att inte ha koll på tekniska installationer kan skapa mycket oro. Det bästa är att gå igenom båten tillsammans med en marinteknisk coach så att du får en tydligare bild på vad det är på båten som behöver lagas, repareras, uppdraderas och vad det kostar i tid och material. Har du en gammal båt så får du räkna med att "saker går i pension", men ofta så kan du prioritera så att det inte blir så kostsamt. Beroende på vad du har för budget så kan det också vara idé att se om det är någon annan typ av båtmodell du ska ha, som inte behöver så mycket underhåll.

Alldeles för beroende av andra

Jag älskar min båt men jag är inte speciellt tekniskt lagd och känner mig jobbig på båtklubben nu när jag hela tiden måste fråga andra om hjälp. Hur mycket måste jag kunna för att bli en riktig "båtmänniska"?

Ordet "Båtmänniska" kan betyda många saker och idag kan i stort sett vem som helst få tillgång till en båt. Äga, deläga eller hyra. Om det är något just ideella båtklubbar är bra på, så är det att ha medlemmar som tycker om att hjälpa till, dela sin kunskap och ge tips och råd. Fortsätt därför att ställa frågor på klubben. Det finns även mycket information att hämta från olika båthemsidor, tidningar, intresseorganisationer såsom Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen. Vill du slippa teknisk oro helt och hållet så kan det vara idé att istället hyra en båt.

Nåt fel med styrningen i låg fart

Varför kan jag inte köra långsammare än 7 knop? Det är som att jag måste ha styrfart men det går inte när jag ska lägga till. Måste vara något fel på båten.

Det är inget fel på båten. Om den är sk v-bottnad och har steglister så blir den lite vinglig i låg fart. Att hålla hastighetsgränser på 5 knop eller mindre är mycket viktigt eftersom du annars ger svall. Dessutom kan det vara så att dina bilkörar-referensramar förväntar sig att båten ska gå rakare. Prova att "puffa" båten med korta växelintervall. Om din båt är vindkänslig, be om hjälp av de båtar som redan är förtöjda i hamnen.

Blog

Något som skaver i båten – förmodligen dina referensramar

Känner du dig osäker i båten, även om du har tagit flera kurser och varit ute några gånger. Du är inte ensam och förklaringen är egentligen ganska enkel.

 

Paket för dig som vill få modet att kasta loss

4 tim personlig träning

5 998 kr

Vi coachar dig i din båt, i din egen specifika situation och tränar på det du behöver mest. Baserat på beteendevetenskap får du tankeverktyg för att kunna coacha dig själv och andra i utmanade miljöer. Om målbilden är att det är flera som ska använda båten tillsammans samtidigt, är det bra om ni alla är med. Även om någon kan mycket mer. Max 3 pers i båten.


  • Checkmark Skräddarsytt efter dina behov
  • Praktisk träning
  • Checkmark Manövrering & Navigation
  • Checkmark Personlig utveckling & ledarskap
  • Checkmark 20 min digital coachning
  • Checkmark Skapa tydlig målbild för ditt båtliv
  • Checkmark Hur du kan coacha dig själv och andra
  • Checkmark Din självbild och beteendemönster
  • Checkmark Inkl vår resa till/från din båt

“Jag kommer ihåg hur mina fötter hela tiden letade efter pedalerna och det kändes så konstigt att inte ha dem där när jag skulle köra båten de första gångerna. Trodde inte "bilkörarhjärnan" kunde ställa till med så mycket hjärnspöken" i båten.”

“Nu vet jag precis hur jag ska "puffa" fram båten, och när det händer ibland att jag stöter i vår y-bom så vet jag att inget kan hända och att den är där för att skydda mig och grannbåten."

”När vi övade med Neptunias coach råkade jag stöta i en grannbåt. Ägaren var i båten och det kändes så pinsamt även om det inte blev någon skada. Men hen var så trevlig, och nu är vi bästa båtvänner och brukar åka på båtutflykter tillsammans."

Fyll i dina kontaktuppgifter och prenumerera på vårt nyhetsbrev