Båtlivet har på många sätt varit min räddning. Det har gett mig så mycket välmående, vänner, kunskap och erfarenhet. I synnerhet de senaste fem åren då jag ägt en tillräckligt stor båt som gjort det möjligt att under längre perioder få ta del av vår fantastiska, vackra och helt unika skärgård.
Gästbryggor, naturhamnar, sjökrogar och annan skärgårdsservice med entreprenörer som lever sin dröm för att passionerat serva sådana som mig när vi kommer på tillfälligt besök under sommarmånaderna.
Det är lätt att tro att livet som skärgårdsföretagare är en idyll, ett lyxliv där man tjänar storkovan på sommaren och kan åka till någon tropisk strand, stanna där vintern ut och leva på det man tjänat in under sommarmånaderna i Sverige. Men så ser det tyvärr inte ut. Snarare är det precis tvärtom.
Tidigare i mitt liv jobbade jag på en statlig bank som ville främja svenska entreprenörer att starta och driva företag i Afrika. Banken ville med fördelaktiga lån få svenska entreprenörer att våga satsa på nya marknader, trots stora politiska, sociala och därmed ekonomiska risker. När jag talar med entreprenörer i skärgården påminner deras situation om de jag träffat när jag gjort företagsbesök i Afrika: Det är en oerhört nyckfull och skör verksamhet där allt handlar om balans med små marginaler, mellan utgifter och intäkter. En endaste oplanerad vecka utan betalade gäster kan äta upp en hel säsongs marginaler och till och med sluta med förlust.
Därför handlar jag min mjölk idag för att få ha kvar en levande skärgård i framtiden. Jag besöker gästbryggor och betalar med glädje för att ta del av skärgårdsföretagarnas livskall där de valt att ge mig som båtgäst bästa möjliga service. Precis som alla de företagare jag träffat i Afrika – de startar inte en verksamhet i ett högriskland för att bli rika – de gör det för att de har ett kall, en dröm, en livspassion som de helt enkelt bara måste genomföra.
Så om du liksom jag känner tacksamhet för det som skärgården levererar och
vill värna om att den ska fortsätta leva, vill jag dela med mig av några saker jag brukar tänka på när jag besöker skärgården:
- Stödköp produkter såsom glass och godis, bjud dina familjemedlemmar eller uppmana dem att göra samma sak.
- Nöjda kunder är ofta tysta. Kritiska röster sprids snabbt. Om du ser ett negativt omdöme kopplat till en plats där du själv haft en helt underbar upplevelse – skriv det som svar på någons kritik. Har du en fin upplevelse – spred det överallt där du kan!
- Ha förståelse för att råvaror till maträtter snabbt kan ta slut och att de omdömesfullt ersätts av något annat.
- Det kan vara mycket svårt att planera tillhandahållande av personal när man inte kan förutse hur många gäster som kommer – njut av den extra tiden du får att insupa atmosfären när du väntar på att just du ska bli servad.
- Kostnaden för sophantering i skärgården är tio gånger dyrare än på fastlandet. Tänk på att det är företagare som måste bekosta och lägga ner tid på att transportera just dina sopor från ön till en sopstation på fastlandet. Använd ditt sunda förnuft och se det som en ära att bidra till att ekosystemet blir hållbart genom att du tar med dina sopor hela vägen hem.
- Ser du någon annans skräp och har möjlighet att ta med det hem är du en skärgårdshjälte!