Båtkurs

Vänd inte kappan efter vinden – stångas med den!

Tips och råd på hur du hanterar vind och vindfång i din båt i en trång hamn med flera andra båtar.


Jag får ofta frågan om jag även seglar. Det gör jag inte. Och den största anledningen är för att jag faktiskt inte tycker om vind.

Jag älskar när vattnet ser ut som olja, när havet ser ut som en spegel. Då puttrar jag gärna fram i tre knop, ser naturen sakta passera förbi som likt en vacker Zorn-tavla och jag känner mig som en kapten på en rymdfarkost. Magiskt och så fridfullt. Men så här ser det inte alltid ut… I synnerhet när jag ska lägga till i en trång hamn med byiga vindar som bråkar med båten, ofta från flera olika håll samtidigt. Vinden blir som en osynlig och ofrivillig bogpropeller som gör lite som den vill… Och jag blir provocerad. För jag vet att Jag måste vinna med kraft över vinden. Annars kan det sluta i katastrof.

Till skillnad från segelbåtar, vars djupa och tunga köl håller skrovet på plats (med seglet nere så klart), blir motorbåtar lite som guppande barkbåtar och flyter iväg dit minsta vindpust tar dem. Jag upplever att de som hör av sig och behöver coachning i sin motorbåt känner sig stressade och förvirrade när de ska manövrera och lägga till i en trång hamn just för att vinden bråkar med båten. Nya båtägare är inte vana att observera vare sig vindriktningar eller styrka. Därför är det viktigt att man lägger lite tid på att träna in förmågan att läsa av vinden.

Nedan är några andra tips på vad du kan göra för att undvika de mest obehagliga vindfällorna:

En motorbåt med V-bottnat (spetsigt) skrov blir ”ormig” och vinglig” i låg fart, i synnerhet om du har vinden rakt emot dig. Därför är det vanligt att båtförare inte bryr sig om 5-knopsgränser och istället kör 6–7 knop eftersom båten då går rakare. Aktern trycks ner och fören upp och du genererar ett irriterande svall. Testa därför i stället att placera något tungt i fören, såsom några i din besättning eller annat bagage.

Träna på att notera vindens riktning och styrka. Hitta tre riktmärken – två på tvärs och ett föröver. Testa att hålla båten stilla på samma plats mellan dessa punkter. Testa hur mycket motorkraft du behöver använda för att du ska bestämma vart båten rör sig, och inte vinden.

Om du stångas med vinden när du ska lägga till så hjälper det föga att sänka farten. Samtidigt kan det kännas läskigt att behöva ha fart ända in till en brygga. Ett tips är att hitta en öppen plats för att träna hur du kan hitta en bra fart där Du bestämmer riktningen och inte vinden, och sedan testa att bromsa upp farten med en kraftfull men 2–3 sekunder kort back.

Ta ett snöre eller plastband och knyt fast på en synlig plats i fören, eller i närheten av fören så du kan se vart ifrån du har vinden.

Om du har en båt med höga långsidor över vattenytan och ytterligare ett kapell på långsidorna, ta ner kapellet när du ska lägga till, även om det regnar.

Similar posts