Jag träffar många båtägare som när de väl har köpt sin nya båt inte har testkört den och inte heller testkört några andra båtar innan de gjorde sitt val. Jag ser också gång på gång hur nyblivna båtägare köper begagnade båtar där tekniska problem som var dolda vid köpet blir för övermäktiga och dyra, så de tillslut ger upp, säljer båten och säger hejdå till sitt båtliv.
Det lät så enkelt inför och vid köpet, men det slutade med ren katastrof.
Alla kan gå på pumpen (inklusive jag själv). Det kan bli en mycket dyr, obehaglig och långdragen historia. Så för att undvika att ditt båtköp blir en negativ energitjuv, så gäller det att vara varsam inför ditt båtköp. Här är några tips på vägen:
- Fundera igenom hur ditt behov ser ut och hur mycket pengar du är beredd att lägga. Gör upp en budget för löpande kostnader för bränsle och underhåll. Handlar det om att besegra haven, under en dag åka och köpa glass i solen eller kanske en helgtur med övernattning i skärgården? Hur många är ni som ska åka? Vill du kunna köra riktigt snabbt eller satsa mer på komfort?
- Se till att ha tillräckligt med manövreringskunskap för att kunna testköra de båtmodeller du är intresserad av att köpa. Båtar kan skilja sig väldigt mycket i kör- och manövreringsegenskaper. Testa dig fram och känn noga efter vad det är du tycker om med båten och vad som kan kännas bökigt och lite osäkert. Till exempel hur beter den sig med vind och strömmar, hur lättmanövrerad är den vid vind i akter och från sidan? Och om det är hela familjen som ska åka ut – se till att de också får vara med och testa båten.
- Olika båtar kräver olika mängd underhåll, både på insida och utsida. Ju mer trädetaljer, desto mer träunderhåll eftersom trä blir gammalt av sol, vind och fukt. En aluminiumbåt har nästan inget underhåll alls, plastbåtar behöver tvättas, poleras och vaxas minst en gång per år. Ju äldre plastbåtar, desto viktigare med underhåll och skulle man råka få en reva i en plastbåt går det lätt att laga medan en buckla på en aluminiumbåt är svårare att räta ut.
- Ska du köpa en begagnad båt, ta med dig en besiktningscoach. Ju fler installationer och äldre båt, desto fler möjliga dolda (och dyra) fel. Köper du båten genom en förmedlare så kan du begära att båten gås igenom av dem enligt ett standardbesiktningsprotokoll. Köper du båten privat och kanske av bekanta som bedyrar att allt fungerar och det inte finns några dolda fel, och det kort efter båtköpet visar sig att det är precis tvärtom – begär återköp enligt konsumentlagen och se till att du har en bra båtförsäkring som även täcker rättsskydd.
Jag tror inte att båtsäljare medvetet och med illvilja säljer en båt de vet har dolda fel, däremot tror jag det är lätt att bli hemmablind om man har ägt båten länge och man ser inte själv att båten är eftersatt och rent av farlig att använda. Därför brukar det vara välkommet även av båtsäljaren att båten gås igenom av en besiktningsman för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Maria Lannér