Fördjupa dina kunskaper!

För dig som hyrt båt flera gånger, gått flera kurser men fortfarande känner dig osäker i båten. Kanske har du bytt till en ny båtmodell som känns helt annorlunda än din tidigare, men du förstår inte riktigt varför.

Ibland behövs mer än bara teori och instruktioner

Båtvana eller inte, ibland behövs mer än instruktioner och teoretiska navigationskurser för att förstå varför något känns nervöst och annorlunda än vad du är van vid. 

Tre glada män på flybrigde i en Nordwest.
Stor motorbåt med solpaneler längst in i en trång hamn vid Malma kvarn.

Den mysigaste platsen är längst in i hamnen

Till exempel när du ska lägga till i en fullpackad hamn, längst in, där restaurangen är. Publiken på bryggan och på båtarna i hamnen kan göra den mest erfarne nervös.?

Vanliga frågor och svar för dig som redan hyr en båt

Här nedan har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren för dig som redan har hyrt en båt eller är med i en båtpool. 

Två män och Maria Lannér på flybridge i en motorbåt.

Överraskad av vågor och svall

Förra året blev vi överraskade av kraftigt svall. Vi gjorde som vi lärt oss på kursen men ändå blev vi rädda och trodde vi skulle välja. Vad var det som hände?
Det är inte manövreringen som är problemet, det är överraskningsmomentet som är obehagligt i sig. Ofta så kan man inte se vågor som kommer mot er av en båt som redan kört förbi för flera minuter sedan. Ha därför uppsikt och notera båtar i fjärran vars svall ni kommer att möta. Då hinner ni sänka farten och förbereda era gäster i båten på att ni kommer att långsamt guppa er igenom de vågor som kommer snart.

Vindkänslig båt

Vi brukar hyra en lite större båt som är vindkänslig och jag är lika nervös varje gång jag ska lägga till i en trång hamn. Hur ska jag tänka och göra så att det blir rätt? 
Beroende på båtens storlek och modell så kanske det behövs att man är minst 2 personer när man ska lägga till. Gå igenom steg för steg, för dig själv eller om du har hjälp av andra, vad ni ska förbereda och göra i vilken ordning inför tilläggningen. Kommunicera tydligt och ha en reservplan.

Ankare i aktern

Vi hade lagt till vid en brygga med ankare i aktern. När vi skulle backa ut, fastnade vår ankarlina i propellern och vi fick hoppa i och skära loss den. Hur förhindrar vi att det händer igen?

Grattis! Detta kan hända de bästa. Om man har lagt i ett ankare eller satt fast en tamp på en boj i aktern så ska man alltid dra sig ut, baklänges med ankarlinan. För hand eller med ankarspel. Slackar linan är det stor risk att den hamnar i propellern.

Att slussa

Vad behöver jag kunna för att ta mig ut genom en sluss?

När du ska slussa mellan Mälaren och Saltsjön där nivåskillnaden är ca 1 meter behöver du kunna göra en långsidestilläggning. Fendra av båtens båda sidor, ha två egna tampar och en båtshake i beredskap. Vänta på grön signal och kör sedan in i slussbassängen, lägg till långsides och ta tag i tamparna som hänger utmed slussväggarna. Stäng av motorn, vänta på att slusspersonalen kommer och tar betalt. I Strömsholms och Göta kanal är höjdskillnaden betydligt större och du behöver egna tampar. Titta på vår film om slussning.

Vända på liten yta

Även om jag tagit flera kurser är jag fortfarande osäker när jag ska vända på en liten yta. Vad gör jag för fel?

Det vanligaste felet båtförare gör i en trång hamn är att man först lägger i en växel, sedan låter växeln vara i, medan man börjar röra på ratten. Det beteendet är från bilkörning och fungerar inte på en båt. Prova istället att "puffa" båten fram eller backa. Gå i och ur växel. Rör du på ratten ska du göra det medan du har neutral växel.

Spetsiga daycruiser-modeller

Vi har hyrt en amerikansk Daycruiser. Hur vi än gör hamnar vi snett. Båten är väldigt vindkänslig och det är helt omöjligt att lägga till vid y-bommar. Vad gör vi för fel?

Troligen så är er båt byggd för att lägga till med aktern in mot bryggan, vilket inte är lika vanligt i Sverige som i USA. Om ni inte vill backa in, och ni inte har bogpropeller som hjälper till att skjuta fören i rätt riktning, prova att ta bort kapellsidorna. Då blir ni av med en del av vindfånget.

Hyr redan båt - artikel Vänd inte kappan efter vinden 640x640

Vänd inte kappan efter vinden - stångas med den

I en vindkänslig motorbåt kan vinden skapa obehag, irritation och totalt kaos. Läs här om hur du ska tänka när det gäller vind och hur du kan stångas med den för att få som du vill. 

 

Paket för dig som hyr en båt

4 tim personlig träning

5 998 kr

För dig som vill fördjupa din kunskap och förståelse kring båtmanövrering och som känner att de kurser du redan tagit inte räcker. Baserat på beteendevetenskap övar vi på det du känner att du behöver mest och du får verktyg för att kunna coacha dig själv och andra. Max 3 pers i båten.


  • Checkmark 4 timmar på sjön
  • Checkmark Skräddarsytt efter dina behov
  • Praktisk träning
  • Checkmark Manövrering & Navigation
  • Checkmark Personlig utveckling & ledarskap
  • Checkmark Inkl vår resa till/från din båt

“Lärorikt, både för nybörjare och mer erfarna som vill uppdatera sig med en erfaren och lugn coach.”

“Vänligt bra coachning! Bra upplägg med anknytning till beteendemönster som gör den extra intressant. Kul mix! Väldigt bra praktiska övningar och härligt med Neptunias coach fantastiska tålamod!.”

”Mycket bra coachning, ger dig självförtroende att kunna köra båt, ett självförtroende som jag helt saknade innan och mycket lugn och trygg coach som verkligen lät oss testa utan att lägga sig i alltför mycket!”